مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 بهمن 1399 ساعت 07:052021-02-11اقتصادي

ثبت ملی مهارت 1000 ساله «سیاه چادر بافی» سیدالی ها | صادرات به کشورهای همسایه


کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی ثبت ملی مهارت 1000 ساله «سیاه چادر بافی» روستای سیدال نهبندان در این استان خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از نهبندان، امیر انوری مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی سیاه چادربافی روستای سیدال در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  سیاه چادر نوعی مسکن عشایری است که از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می شود که به دلیل خواص ویژه مو از جمله ضد نفوذ بودن در برابر آب در هنگام بارندگی، در دسترس و ارزان قیمت بودن، سبک بودن و جمع آوری و حمل راحت، جلوگیری از نفوذ حیوانات خزنده و گزنده به داخل چادر و جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان مورد استفاده عشایر قرار می گیرد.

وی افزود: سیاه چادرهای سیدال غالباً به صورت منقوش دارای حاشیه با نقوش ساده و گاهاً تصاویری از بز کوهی و چوپان در متن سیاه چادر است که با رنگ سفید و یا کرمی روشن پشم اجرا می­گردد که وجه اصلی تمایز آن با سایر سیاه چادرهای منطقه است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان داشت: تولید مواد اولیه از قبیل موی بز و کلیه کارهای مقدماتی تولید از جمله ریسیدن مو، حلاجی و تابانیدن نخ در روستا و با همکاری زنان و مردان انجام می گیرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت ملی مهارت 1000 ساله «سیاه چادر بافی» سیدالی ها | صادرات به کشورهای همسایه

ثبت ملی مهارت 1000 ساله «سیاه چادر بافی» سیدالی ها | صادرات به کشورهای همسایه